De ce nu imi creste busuiocul

Nu, serios, titlul are legatura cu ceea ce vreau sa scriu. De cand am fost in Italia pentru 6 luni, ca student Erasmus, am ramas profund legat de busuioc. Nu va ganditi la tufele alea utilizate de preoti si vanduti de babute prin piete, ci la frunzele plantei. Italienii le utilizeaza foarte mult, busuiocul ajung sa faca parte din adevarate legende culinare, cum ar fi celebra pizza Margherita. Astfel, se pare ca regina Margherita a „produs” aparitia acestui tip de pizza, care contine doar 3 ingrediente ce se pun pe aluat: rosii, mozzarella si busuioc (simbolizand cele 3 culori ale steagului italian).

Mie imi place mai mult cu paste, sub forma de pesto, dar e bun la aproape orice friptura. Nici in salata nu e de aruncat. Asa ca… m-am apucat sa cultiv.

Aventura a inceput in primavara, cand mi-am cumparat un plic cu seminte, ce-i drept, romanesc. Am cumparat pamant de flori (care de fapt nu era bun, pentru ca trebuia amestecat cu pamant normal), am purces la plantare in diferite recipiente, la udat corespunzator (ca asa scrie, multa apa). Ideea e ca atunci, din vreo 8 recipiente, mi-au iesit vreo 2 plantute, care nu au mai crescut de la un moment dat.

Nu am abandonat ideea, iar vara asta, cand am revenit in Italia, mi-am luat seminte de busuioc genovez, probabil cel mai bun din lume. Intors acasa, am imbunatatit conditiile (alt pamant, alte recipiente). Uite, poftiti de priviti:

Am zis ca sase-s norocoase!

Asa arata un detaliu din vasul care merge cel mai bine. De ce doar unul merge cel mai bine? Ei, bine, pentru ca celelalte au fost maltratate serios. Sa explic.

Prima maltratare s-a produs acum vreo 3 zile, cand inca mai era cald afara si le tineam pe pervazul balconului. Care pervaz nu e foarte lat, asa ca am pus la punct un sistem sofisticat de asigurare a recipientelor (ce-i tot dau cu recipientele? sunt bidoane de 5 litri de la Carpatina, carora le-am taiat partea superioara). Atat de sofisticat incat nici eu nu prea am realizat la un moment dat ca daca il utilizam altfel, dezastrul s-ar fi produs. Mai precis, acum 3 zile, cand dansele se aflau pe pervaz, vecinul de sus s-a apucat sfatos sa fumeze si sa scrumeze direct pe plante. Ca un parinte grijuliu, am sarit sa le protejez, pe cateva dintre ele reintroducandu-le in interiorul balconului, dar inca legate intre ele cu sfoara (da, celebrul de acum sistem de asigurare; dom’le, functionase pana atunci perfect). Evident ca uitasem de ele pana la momentul in care au cazut: 4 din ele in interior, 1 peste balcon, 5 metri pana jos. Am inlemnit. Dupa ce m-am dezlemnit, am purces la separarea plantelor viabile si replantarea lor. Se pare ca merg bine, imensa lor majoritate.

Apoi, prietena mea s-a gandit ca stau prea bine si, intr-un acces de neatentie, a tras un picior elegant, dar destul de puternic, unuia dintre bidoane. Bineinteles, iar separa-le, iar replanteaza-le.

Asa ca daca imi iese ceva din busuiocul asta, il declar erou de razboi si specie inalt rezistenta.

COMPLETARE: Plantez pentru ca nu gasesc aproape nicaieri aproape planta cu frunze. Imi spunea un amic ca ar fi la Plafar. O sa incerc. Daca mai stiti magazine in Iasi care sa aiba busuioc proaspat, loviti-ma cu o adresa.

15 Răspunsuri to “De ce nu imi creste busuiocul”

  1. stefantalpalaru Says:

    dţ-dţ-dţ… atâta efort şi nici măcar nu poţi să-l fumezi…
    Ai găurit recipientele să se scurgă apa?

  2. manoland Says:

    da, am gaurit, dar nu de la inceput, si asa mi-au mucegait unele. dar am reusit sa salvez destule.
    cat despre fumat… cam la vedere balconul meu. si asa vecinii sunt mosnegi curiosi nevoie mare, sa mai am si maria-ioana crescuta, atunci sa vezi priviri cu subinteles.

  3. cropcircles Says:

    Daca gasesti planta ca atare, crescuta, educata si scolita, numai un semn cer. Si eu visez de mult sa-mi cresc oregano, busuioc, maghiran, salvie….si asa mai departe. Tot din cauze de Italia.

  4. Caligula Says:

    Gasesti in piete busuioc cu caru’ numa sa cauti. Incepand de prin iulie-august asa e plin. Il iei cu tot cu radacina.

  5. eva Says:

    Din poze observ un amanunt: peretii bidonului sint prea inalti (si prea bleu!!!… :)….) care nu lasa razele soarelui sa patrunda asa cum trebuie.
    Distanta de la pamint la margina superioara a vasului trebuie sa fie maxim 2 cm.

  6. eva Says:

    Am patit ceva asemanator la rosii cireasa!! Am observat ca in bidonul in care au fost peretii prea inalti, plantele nu se dezvoltau in acelasi ritm cu celelate. Am taia mai in apropierea pamintului si plantele au inceput sa creasca la fel de repede.

  7. manoland Says:

    Buna Eva!

    Imaginea e veche si nu mai e valabila🙂

    Acum, in US, le cresc in vase de flori normale si cresc foarte bine si frumos. Va trebui sa intrerup pe perioada venirii in tara, dar reiau cultura la intoarcere.

    Multumesc de sfaturi! Deja am trecut si la patrunjel si marar, care merg foarte bine. Nu prea am eu timp de ele, dar sunt foarte gustoase si aromate.

  8. manoland Says:

    Caligula, nu stiu la ce piete, din ce tara, te referi, dar am gasit si aici plante de cumparat si inca ieftine. Nu mi-am luat acum, pentru ca plec curand, dar stiu de unde ma aprovizionez cand ma intorc. Pe langa busuioc, mai au rozmarin, stevie, maghiran, oregano, patrunjel, marar etc. Numai bune de mancat!

  9. Loredana Says:

    Eu l-am plantat la radacina unui copac si a iesit foarte bine. Cultivat la umbra a iesit cu intarziere. L-am udat din cand in cand. Samanta am luat-o din ghiveciul cumnatului.
    La fel procedez si cu patrunjelul.
    Busuiocul plantat de cumnat a fost expus in plin soare si a iesit mai repede.

  10. alina Says:

    Am plantat o singura data busuioc, dupa o saptamana a rasarit foarte putin si apoi a murit. Nu stiu care este cauza. Vreau sa mai incerc. Poti sa ma ajuti cu cateva sfaturi? Ce fel de pamant trebuie? La cat timp se uda si cu cata apa? Mersi mult

  11. mac Says:

    Daca ai fi taiat bidoanele alea pe orizontala, ai fi avut o suprafata mai mare de cultivare!

  12. cristina Says:

    la selgros

  13. dorinscutarasu Says:

    Salut,

    Foarte interesant experienta oferita.

    Spor!

  14. Anairda Says:

    Sper sa ma apuc si eu curand de cultivat. Multumesc de sfaturi!

  15. ionella Says:

    Buna ziua la toata lumea!Am foarte multi ani,de cind traiesc afara…As dori foarte mult sa plantez LEUSTEAN….Am incercat din seminte….L-am luat in ghiveci crescut si a murit…oare e o planta care traieste decit la noi,in Romania??


Lasă un răspuns

