Idiosincrazii si idiotenii americane… si nu numai (2)

Revin cu partea a doua. Cred ca voi avea material pentru multe episoade…

***

De la primele sedinte de shopping m-a surprins neplacut sectorul foods. De fapt, am inceput sa inteleg de ce obezitatea e o problema majora a americanilor. Mananca prost si mult. Veti gasi infinit mai multe semipreparate decat alimente de baza. Mezelurile sunt dulci (amidonul sau siropul de porumb sa moara!!!), fara gust. Branza „speciala” e mexicana, dar e singura fara aditivi. Ah, unde e telemeaua de oi?

Dar e logic sa fie asa, cand un pachet de semipreparat, de ajuns pentru 2 persoane, ajunge sa coste mai putin decat punga de cartofi de 2.5kg. Adaugati si lenea monumentala a americanilor (ei zic ca e lipsa de timp; eu zic lene) si veti avea o dimensiune a dezastrului.

Gasesc cu greu ingredientele de care am nevoie. Am incetat sa mai cumpar Doritos, Tostitos si alte asemenea familii de chipsuri, pentru ca mi-am facut pofta si gata. In acelasi timp, nu reusesc sa inteleg pe deplin de ce in statul portocalei nu gasesc portocale rezonabile la sectorul fructe. Si in cel mai izolat sat din RO, unde exista un magazin satesc, voi gasi portocale mai bune ca la Walmart (sau Publix sau alte supermagazine de acest fel).

***

In ciuda a ceea ce ma asteptam, portiile de mancare la fast-food-uri nu sunt atat de mari, dar sunt uleioase si/sau dulci. Deci multe calorii in volumuri mici de mancare. Nu cred ca dpdv digestiv asta e o varianta buna pentru organism. Ah, inca n-am reusit sa mananc un hamburger care sa ma satisfaca, desi am incercat aproape tot.

Acum noua moda, pe langa eliminarea trans-fat, este introducerea in meniuri a pachetelor tip masa completa: o carne de vreun fel, garnitura (cartofi, fasole sau porumb in marea majoritate a timpului), desert si bautura. Pentru niste dolari in plus, iei nu doar burgerul, ci si sanatate intr-o lingura de piure (care cel mai probabil e din fulgi). Am incercat si eu asa ceva, fortat de imprejurari (cazare temporare la un motel, fara posibilitati de a gati etc), dar nu m-au convins. Totul e prea dulce si prea gras. Bine ca inca mai pot sa imi gatesc ce vreau si mai ales cum vreau.

***

O amintire din perioada de dinaintea inceperii cursurilor. Asa cum in RO CNP-ul e folosit peste tot, si aici exista Social Security Number. Daca la inceput era folosit doar de cei care aveau drept de munca pentru a-si raporta veniturile pentru stabilirea taxelor, acum SSN e ubicuitar. Iti trebuie absolut peste tot unde trebuie sa cumperi pe credit, pentru ca pe baza lui se obtin informatiile despre credit history (o sa revin mai jos). Asa ca pentru a fi platit ai nevoie sa aplici pentru a primi un SSN. Si cum sunt platit de universitate, aveam nevoie si eu de un numar. Nu va ganditi la prostii (prea mult)!

Cladirea federala in Orlando e in downtown (centru nu prea se potriveste), aproape de terminalul retelei de autobuze. Trebuie sa fii la intrare foarte devreme, pentru ca e multa lume care vine, in fiecare zi, si risti sa astepti ore intregi. Plus ca de unde stateam eu pana in centru faceam cam o ora jumate. Asa ca m-am trezit pe la 5, am motait in autobuz si pe la 7 fara eram in fata cladirii, al patrulea la coada. Cladirea cuprinde si judecatoria, asa ca erau 2 cozi separate.

Dar surpriza apare acum. Nu ai voie cu aproape nimic in interior: rucsacuri prea mari, camere video sau foto, reportofoane si… telefoane mobile. Mai mult, intr-un adanc spirit ne-american (sau asa credeam), nu iti ofera nici spatii de depozitare a acestor obiecte. Asa ca am ramas blocat: ce dracu fac cu telefonul? Nu puteam intra cu el, nu puteam sa il las la un al cetatean de la coada, ca nu stiam pe nimeni, politaiul nu vroia sa il tina (cica nu avea voie); tot el mi-a sugerat „solutia”: „Multi in situatia ta se duc si il ascund prin tufisuri pe aici, prin apropiere”. Nu imi venea sa cred. Imi spunea toate astea cu o seninatate halucinanta.

Cum eram aproape de statia de autobuz, am crezut ca tin minte ca exista dulapuri securizate, in care puteam sa imi las asa ceva. Evident, confundasem cu terminalul de Greyhound. Asa ca nu prea aveam solutii sigure. Mergand inapoi incet spre cladire, am deviat si am ajuns langa o alta cladire federala, care avea un spatiu verde in fata. Am ingropat telefonul intr-o hartie, printre frunze si palmieri pitici. Am stat in dubiu daca sa ma prefac ca urinez, pentru a indeparta eventualii scavengers, dar am ales sa nu. Ce vreti, eram disperat sa nu raman fara telefon!

Inauntru, la ghiseu, alta ciudatenie. Fiecare solicitant primea o hartie prin care se spunea ca au aplicat, dar unii primeau si numarul pe care urmau sa il aiba, ce-i drept, doar tiparit, nu in forma originala (care e o bucata de carton subtire, scris la masina). Eu am primit doar hartia simpla. De ce? Habar nu am.

Plicul cu numarul l-am primit la o saptamana.

***

La coada in fata mea erau 2 romani, frate si sora. Vorbeau in romana intre ei, ea fiind cea care aplica pentru SSN. Cred ca el era fie la liceu, fie la colegiu in primii ani. Am zis sa le spun ceva in romana, fiind primii romani pe care ii vad in US, in afara de rude. Cand m-au auzit, s-au uitat la mine si tipul mi-a raspuns in engleza. M-am uitat si eu la ei, mi-am facut cruce si i-am lasat in pace. Mare gradina are Bush!

Dar ceea ce m-a mirat era ca tipa venise tot cu o viza de studiu (nu stiu daca F1 sau J1), dar avea nevoie de frate sa ii traduca ce spunea tipa de la ghiseu. Cum pusca mea luase tipa viza de studiu?

***

Credeati ca in RO lumea face altceva la volan in timp ce conduce masina? Neah, aici e iadul. Se mananca, se probeaza haine, se repara fata, aaah, asta, machiajul, se poarta discutii aprinse cu pasagerii din spate prin intoarcere catre ei si da, se vorbeste la mobil in draci. Desi si aici legea interzice asta, foarte multi o incalca. Nu ar fi nici o problema daca cu cealalta mana ar fi in stare sa tina dracu volanul cum trebuie, sa nu te trezesti ca poti sa il mangai pe fata pe idiot, pentru ca ti-a intrat pe banda ta. Nu mai zic ca aseara, la iesirea din complexul de apartamente unde stau, un idiot (nu spun culoarea pielii, dar daca am zis culoare, cred ca ati inteles) blocase banda de dreapta si vorbea la telefon linistit. I-am dat flash-uri o data, de 2 ori, claxon, nimic. Cand au inceput sa claxoneze si din spate (ceea ce e rar, nu prea se foloseste claxonul aici), a catadicsit sa se miste, doar pentru a opri la cateva zeci de metri mai incolo, blocand banda. Idiot!!!!!!

***

Una din marile probleme ale americanilor e credit history. Mai precis, exista un credit score, sau 3, ca sunt 3 companii care se ocupa de asa ceva. Daca ai cumparat ceva pe credit sau ai scos bani de pe cartea de credit, modul cum iti platesti datoriile va determina scorul tau. Acest scor va determina la randul lui daca si ce fel de credit bancar poti lua, cat platesti la asigurarea auto, ce dobanzi ai la credit, daca iti poti lua telefon mobil cu abonament etc.

Dar ce ma enerveaza maxim pe mine e cercul vicios. Pentru a primi un credit sau carte de credit, iti trebuie credit history. Ori, nu poti sa iti faci credit history daca nu ai card sau lucruri luate in rate. Nu mai spun ca zambetul plin de intelegere a functionarei de la banca era aproape de ajuns pentru a o pocni.

O sa revin alta data cu detalii despre relatia cu bancile, ca acum nu mai pot. Cam atat, ca vad ca se umple de hate speech si trebuie sa ma mai calmez.

13 Răspunsuri to “Idiosincrazii si idiotenii americane… si nu numai (2)”

  1. krossfire Says:

    Cineva ne povestea cu mult entuziasm cum si-a gatit singur un hot-dog american, semi-preparat evident. A reusit sa scoata ceva grasime din el si a obtinut un miros bizar – facuze greseala sa nu-l gateasca la microunde !

    Trebuia sa las un comment mai lung, dar n-am terminat de citit postul, revin🙂

  2. manoland Says:

    Hot-dog la microunde? Hmm, cea mai buna solutie e totusi gratarul, macar se scurge ce e de scurs.

    Treaba e ca toate chestiile astea de le pun in plastic sunt unse cu tot felul de substante, pentru a arata mai lucioase, deci (in ideea lor) mai atragatoare. Ori dupa ce le desfaci trebuie sa le speli, ca altfel mai adaugi tampenii la ceea ce deja e inauntru.

    O sa incep sa caut magazinele alimentare europene, ca nu se mai poate.

  3. krossfire Says:

    Mai bine iti cultivi rosii in spate si cresti niste purcelusi si gaini pe balcon ;))

  4. manoland Says:

    Deocamdata am inceput cu busuiocul. Dar cine stie…

  5. miereamara Says:

    Da-mi voie sa iti spun ca vorbesti numai prostii.
    Inainte sa incepi sa critici, ar fi fost bine sa iti faci lectiile.
    Pot sa te contrazic in cel putin trei chestii:
    1. SSN-ul nu se elibereaza pt studentii internationali pe loc, trebuie sa iti trimita actele la Tallahassee pt a fi verificate si de-abia dupa aceea iti vine cardul prin posta. Dureaza intre 10 si 30 de zile.
    2. Eu am obtinut card de credit la doua saptamani de la venirea in State, in general obtii foarte usor card de credit de la aceeasi banca unde iti deschizi checking account.
    3. Exista mancare si mancare, daca ai sa mergi la Sam’s Club o sa gasesti cascaval asemanator celui romanesc, mezeluri normale, iaurturi Danone si altele. Nu toate sunt dulci sau fade, asa cum spui tu. Normal ca daca iti cumperi semipreparate sau MC ajungi la 200 de kg, dar exista alternative mult mai sanatoase.

    Eu iti doresc mult succes in ceea ce vei face, dar lasa mentalitatea asta acasa, nu incerca sa critici totul si vezi partile bune. Ce te asteptai sa gasesti?

  6. manoland Says:

    Da-mi voie sa iti spun „Bine ai venit aici” si sa iti mai spun ca si tu vorbesti prostii.

    1. Nu dureaza minim 10 zile. Cardul meu a fost emis la o zi de la depunerea cererii. Daca acele acte au ajuns intr-o singura zi in capitala, au fost evaluate si cineva a si prestat imediat cardul, atunci tu traiesti in alta lume.

    2. Daca precizai si anul in care ai obtinut cartea de credit, ai fi fost mai credibila. Acum in US suntem in plina criza a sub-mortgage si bancile sunt foarte precaute in a acorda orice fel de imprumut (fie loan, fie credit card).

    3. Daca citeai atenta, ai fi vazut ca vorbeam de Walmart sau Publix. Mai uita-te si ce pun americanii in cos, preponderent, si apoi contrazice-ma la faza cu semipreparatele si mancare aproape deja mestecata.

    Nu stiu daca e locul sa spun aici la ce ma asteptam de la americani, dar am gasit exact ceea ce ma asteptam de la romani: acelasi sentiment de superioritate, de „cine esti tu, ba, sa ma deranjezi pe mine?”. Pentru a fi clar, si comentariul tau imi intareste aceasta imagine.

    Si eu iti urez succes in Gainesville!

  7. manoland Says:

    Ah, si nu inteleg un lucru: daca trebuie sa astepti macar 10 zile de la intrarea in US pentru a depune actele ptr SSN si tu spui ca dureaza inca alte 10 zile sa iti vina SSN, fara de care nu poti aplica pentru un credit card, cum naiba ai obtinut tu cardul la 14 zile de la sosirea in US?

  8. miereamara Says:

    OK, se pare ca am inceput-o cu stangul…imi cer scuze, era cam tarziu aseara si m-am aprins cam tare. Ideea este ca ma irita la culme cei care vin aici si incep sa critice in stanga si dreapta si mai vand si gogosi acasa, ca sa intareasca imaginea conform careia „americanii sunt multi, grasi si prosti”. Am citit si celelalte posturi ale tale si am vazut ca ai si o doza de obiectivism:))
    Nu trebuie sa astepti 10 zile ca sa aplici pt SSN, numai cei care vin cu loteria fac lucrul acesta, studentii internationali merg acolo imediat, daca vor, cu actele de la universitate, cred ca stii deja lucrul asta. Eu am aplicat cam in a treia zi si cardul mi-a sosit in 10 zile. Mi-am deschis checking account fara SSN, pt ca universitatea mea lucreaza cu banca respectiva, acolo erau virate salariile celor mai multi. Pentru credit card am aplicat exact dupa doua saptamani, logic a mai durat un pic pana am primit cardul de plastic, dar am fost aprobata pe loc. Anul 2006.

    Eu nu te-am contrazis in privinta a ceea ce pun americanii in cos, ti-am spus ca tu, daca vrei poti manca sanatos. si da…se gaseste branza telemea la Publix, eu numai de acolo cumpar, este bulgareasca, identica cu cea romaneasca, la caserola de plastic, 300 de grame costa doi dolari si ceva..

    Si daca ai sa vii in Gainesville, o sa iti cumperi icre, pateu, salam de sibiu, zacusca, vinuri romanesti, bere Ursus, apa Borsec, cascaval, oltenesti si tot ce vrei tu..inclusiv bors si varza murata pt sarmale :))…de la magazinul rusesc din zona.

  9. miereamara Says:

    Inca o precizare, intr-adevar iti dau numarul pt SSN pe loc, dar cardul ti-l trimit de abia atunci cand iti sunt verificate actele, asta ca nu ramai cu impresia ca vorbesc …discutii. Am trecut prin procesul asta de doua ori, ba chiar a doua oara am asteptat aproape o luna pana mi-a venit noul card.

  10. manoland Says:

    Nu-i problema, sunt unele dansuri la care se incepe cu stangul.

    Intre timp, s-au schimbat reglementarile. Acum trebuie sa astepti 10 zile de la intrarea in US. Se uita pe pasaport la data intrarii si daca sunt mai putin de 10 zile nu iti proceseaza cererea. Eu am depus actele pe 13 august si am primit actele la o saptamana, dar pe card scria ca a fost emis pe 14. Ceea ce e si mai ciudat e faptul ca in acelasi interval de timp (deci teoretic supusi acelorasi reguli), unii primesc doar dovada ca au depus actele, altii (cu acelasi statut) primesc si numarul tiparit pe acea dovada. Asta am aflat-o de la cei de la Serviciul International de aici, care lucreaza de ani de zile cu asa ceva.

    Si eu mi-am putut deschide contul la banca fara a avea SSN, tot pentru ca e banca preferata de universitate; a fost posibil pentru ca aveam un numar de identificare de tip SSN dat de universitate, pe care banca il accepta provizoriu. Cat despre aplicarea pentru credit card, mi-au spus clar ca ei nu au carduri securizate si ca imi trebuie un co-aplicant cu credit bun, pentru a imi da cardul. Deci, cum spuneam, s-a imputit treaba.

    Despre mancare. Da, evident, am gasit magazinele „nationale”. Chiar azi ma duc la cel grecesc pentru branza si masline, iar la cel italian si polonez pentru mezeluri. Dar ca mine sunt doar alti imigranti si poate o mica parte de americani. Marea masa se duc la Walmart, din multiple motive (timp, comoditate, ignoranta, obisnuinta etc) si se blindeaza cu semipreparate.

    Apoi, miscarea de geniu a industriei alimentare de aici a fost gogoasa cu eliminarea trans-fat. Toata lumea se uita ca acel produs sa nu aiba trans-fat, hai, poate si colesterol si sodiu redus, dar cati se uita la compozitie, sa vada cate chimicale sunt acolo? Traiasca E-urile, ca ele ii hranesc!

    Sa inteleg ca ma inviti la Gainesville?🙂

  11. miereamara Says:

    Da, de ce nu? Esti binevenit, aici sunt mai mult de 100 de romani si avem petreceri tot timpul.
    Nu vreau sa ramai cu o impresie gresita despre mine, nu sunt si nu ma simt superioara cu nimic, ti-am spus ce m-a deranjat, poate sunt eu altfel, dar cand am venit aici pe mine m-au izbit prima oara lucrurile pozitive ( universitatea in primul rand, campusul, politetea din magazine, toata lumea dornica sa te ajute, curatenia de pe strazi, civilizatia, conditiile din spitale). Dupa aceea am inceput sa vad si partile rele, care exista, nimic mai adevarat.
    Cat despre credit card-uri mai asteapta un pic, uite eu dupa un an am vreo 4 credit carduri, cu limite de aproximativ 3000 de dolari. Incearca sa iti faci un credit card la BestBuy, ei dau destul de usor, ori la un magazin gen Macy sau Sears, dupa aceea usor, usor o sa incepa sa iti vina ofertele prin mail.

    Nu credeam ca s-au schimbat atat de multe lucruri intr-un an ( reglementarile cu SSN).
    Eu personal am fost foarte multumita cum s-au miscat cei de la Social si cei de la Immigration si in general sunt foarte multumita de tara asta, poate e si chestie de perspectiva, nu stiu…

    Oricum, o sa am o conferinta in Orlando anul viitor si vroiam sa vizitam si Disney, daca ai ceva sugestii pt noi…

  12. manoland Says:

    Tocmai am incercat sa obtin card de la Walmart si m-au refuzat. Deci treaba e imputita.

    In Orlando sunt multe de facut si de vazut. Eu am fost la Kennedy Space Center si in Downtown Disney deocamdata. Vreau sa mai ajung la Sea World (obsesie de cand cu Free Willy) si la Busch Gardens (care e mai aproape de Tampa). Probabil ca in anii astia voi ajunge prin toate.

    Daca doriti sa veniti, eu pot cumpara bilete cu pret redus de la casa de bilete a Universitatii. Nu e mare reducerea, dar e totusi ceva. Asa ca da un semn daca aveti nevoie. Numarul e limitat, dar oricum, mai bun decat nimic.

  13. miereamara Says:

    Nu rata muzeul Dali din St. Petersburg (langa Tampa). Este nemaipomenit! Si St. Augustine, cel mai vechi oras din US, cu o arhitectura total neobisnuita pt America (influente spaniole). Prima oara cand am fost acolo am crezut ca sunt la Sighisoara.
    Weekend-ul acesta am dat o raita pe acolo, la un Greek Festival. Muzica greceasca, sarmalute in foi de vita si baclavale….


Lasă un răspuns

