Jobul, Multinationala / Candidatul, Romaniiiiaaaa! (1)

O amica din tara imi spunea acum cateva zile ca postul meu la compania pharma, de unde am demisionat, e inca liber, la 3 luni dupa. N-am verificat daca exact acea pozitie e libera, dar de pe site-ul ejobs am aflat ca mai multe pozitii similare, in mai multe zone, sunt disponibile. De altfel, ne aflam in perioada din an cand marea majoritate a companiilor posteaza anunturi pentru diferite pozitii, in marea parte pentru reprezentant medical. Mda, toti trebuie sa incepem de jos, nu?

Dupa acea discutie, mi-am adus aminte zambind de perioada cand eram eu in focuri: aplicatii, CV-uri, emailuri, interviuri. Asa ca m-am gandit ca e poate util sa scriu despre acele experiente, poate sunt de folos cuiva.

Am inceput si eu cautand pe site-urile de joburi si pe site-urile companiilor. Nu imi dau seama de ce companiile de pharma din RO au probleme in a-si tine actualizate site-urile la sectiunea Cariere. De foarte multe ori, anunturi aparute pe ejobs sau pe alte site-uri de gen nu figureaza pe site-ul companiei. Asta e, baietii sunt ocupati: formatari de hard-uri, traininguri de CRM, configurari de laptop-uri. Era sa zic cititul emailurilor angajatilor, dar m-am oprit la timp.

OK, aici incepe munca. Anunturile sunt in imensa majoritate foarte generale. Fiecare companie se lauda ca e lider pe piata, ca ofera conditii de munca unice pe piata etc. In general, toate companiile vor oferi masina de serviciu (aici discutia e lunga si faina, dar nu stiu daca e locul aici), telefon, laptop (iar daca nu ofera, e semn de intrebare). Nici un anunt nu cuprinde date despre salariu (duh!!), zona efectiva arondata (sa nu va inchipuiti ca veti lucra doar in orasul de bastina; masina nu e pentru mers la Mall sau la iarba verde; bine, e si pentru asta, dar nu doar), produsul/produsele ce vor fi reprezentate, orarul de munca etc, asa ca nu le cautati in anunt. Aceste aspecte se vor lamuri la interviul final, daca e cazul, adica daca ajungeti acolo.

Toate anunturile cer trimiterea unui CV. Unele companii au formulare pe propriul site, in care scrii cateva date personale si privind educatia. Cred ca e mai bine sa trimiti un CV separat, pentru ca atunci tu controlezi exact ce vor stii despre tine si ai posibilitatea sa subliniezi care iti sunt plusurile tale. Unele companii cer si o scrisoare de intentie, care mie mi se pare inutila, mai ales daca abia intri in lumea pharma. Dar daca trebuie, e bine sa treci acolo motivele pentru care vrei sa intri in pharma, in loc sa fii medic sau stomatolog sau farmacist sau bioinginer sau mai stiu eu ce facultate ai absolvit. Apoi, o greseala facuta de foarte multi e reinsirarea unor date din CV in aceasta scrisoare. Nu trebuie, mai mult, e deranjant pentru cel care o citeste si care selecteaza candidatii. Nu trebuie sa depaseasca o pagina, in general 3-4 paragrafe sunt de ajuns (primul in care aplicantul se prezinta si spune pentru ce pozitie aplica, al doilea cu motivatiile, al treilea cu motivarea alegerii acelei companii, ultimul de incheiere); de retinut ca scopul ei este sa te diferentieze de ceilalti, nu sa te afunde in marea masa de aplicanti.

CV-ul… Mare buba si aici. Am avut ocazia sa vad la departamentul HR cateva CV-uri trimise de diversi aplicanti si m-am minunat. Cred ca nici pentru ajutor de bucatar nu poti sa trimiti astfel de CV-uri. Pornind de la poza facuta la vreo petrecere, cand ai fie prea mult fard, fie fata prea turtita de bere, continuand cu Times New Roman, font ubicuitar si enervant 100%, si terminand cu greseli de ortografie, reteta pentru dezastru cuprinde multe ingrediente. Si mai mare greseala e sa trimiti un CV in format european, dar completat aiurea. O simpla cautare iti va produce si instructiunile pentru completarea acestui format de CV, care are particularitatile lui. Desi pare simplu, nu e deloc. De altfel, instructiunile sunt valoroase din mai multe puncte de vedere: odata ca nu completezi aiurea, iti mai si da idei despre ce ai putea sa scrii sa iti fie in avantaj.

Alta capcana in care cad multi este sa te supraapreciezi in CV. Desi nici contrariul nu e de dorit, totusi CV-ul nu trebuie sa contina minciuni flagrante. Ele sunt depistate destul de usor de oamenii de HR, chiar daca nu imediat; daca sunt descoperite mai tarziu, pot avea efecte negative. Acelasi efect ca si minciuna il are adevarul nesustinut de fapte verificabile. Ca sa nu devin prea abscons, dau exemplul clasic cu „bun organizator”: degeaba scrii asta la abilitati daca nu precizezi si in ce contexte ai capatat aceasta abilitate (organizatie studenteasca, fostul loc de munca etc). Asa ca scrieti cu responsabilitate. Un CV mai mic, dar bine argumentat e mai bun decat unul de 3-4 pagini, plin de cuvinte mari si goale.

Revenind la anunturile de pe site-uri, trebuie mentionat ca deadline-urile nu sunt respectate intotdeauna de companii, in ambele sensuri. Astfel, desi poate si-au gasit deja angajatul si deci anuntul devine nul, totusi el nu e retras de pe site, pentru ca e deja platit sau poate din neatentie. La fel, daca aplicantii de pana la deadline nu sunt ceea ce compania cauta, deadline-ul se prelungeste.

Buuun, ai trimis CV-ul si acum astepti. Daca CV-ul tau trece de primul screening (care de obicei e facut de HR, dupa diverse criterii), atunci esti sunat pentru a te programa la primul interviu, de obicei fie cu cineva de la HR, fie cu managerul de zona, asta in functie de organigrama companiei.

Aici e bine de precizat un lucru vital: desi nu e interviul cu country managerul, totusi deocamdata e pasul ce trebuie trecut, asadar e bine ca aceasta etapa sa fie tratata la fel de atent ca oricare alta.

Ce se intampla la un astfel de interviu? Depinde. In functie de pozitia persoanei care conduce interviul, intrebarile pot sa difere. In cazul meu am avut manageri de zona, dar si angajati din HR (nici macar seful HR), asa ca experienta e diversa. Dar, oricine ar fi, toti vor sa stie de ce ai aplicat la compania lor. Aici incepe dansul. Succesul unui astfel de interviu depinde foarte mult de pregatirea pre-interviu. Trebuie sa afli cat mai multe despre compania respectiva: produse si bolile carora li se adreseaza, date statistice (desi nu sunt esentiale, nu stii peste cine dai), produse emblematice (de care compania sigur e mandra; plus, demonstrezi ca stii detalii din piata), pozitie pe piata (sau chiar pe boli sau specialitati medicale, daca e relevant), istoria companiei in RO. Cred ca am acoperit tot. Ca surse de informare, internetul e inestimabil. Dar nu e de neglijat nici experienta personala, fie ca utilizezi produsele companiei, fie ca ai vazut o prezentare la un congres, fie ca ai un amic care lucreaza in aceeasi companie. De retinut, orice lucru care te diferentiaza de alti aplicanti e de folos. Toata lumea poate sa acceseze site-ul companiei, dar mai putini stiu sa citeasca un raport anual sau sa sape dupa informatii in arhivele ziarelor. Asadar, munca!

Apoi, exista intrebarile clasice, despre calitati si defecte. Si aici exista o tehnica de a raspunde bine, mai precis, de a-ti recunoaste cu franchete unele defecte, dar nu se recomanda sa pomenesti de scobitul in nas sau scarpinatul in zone sensibile. Mai mult, poti transforma un asa-zis defect intr-o calitate, daca circumstantele sunt diferite: de exemplu, poti spune ca esti lenes uneori, dar asta pentru ca iti lipseste motivatia unui job antrenant, care sa te tina in priza. Sunt multiple metode de a face negrul un pic mai gri. De asemenea, la calitati, e bine sa le accentuezi pe cele care au relevanta pentru job. Degeaba ai abilitati de pictor sau pianist, daca jobul e de reprezentant medical. Desi unii ar putea argumenta ca simtul artistic si disciplina necesara invatarii pianului sunt relevante, nu lasati acest rationament pe seama celui care te intervieveaza. Less is more!

Trebuie sa fii pregatit sa raspunzi competent la orice lucru scris in CV, pentru ca vei primi intrebari, in special daca ai activitati mai deosebite sau abilitati care suna ciudat sau incomplet argumentate. In general, cei de la HR au un ochi format pentru depistarea lucrurilor speciale din acel CV.

Ah, am neglijat un punct important: cum te duci la interviu. In primul rand, la timp, ideal cu ceva timp inainte de ora stabilita. Ca tinuta, e bine sa arati profesional (costum, camasa, cravata pentru domni; la doamne nu ma bag, stiti voi ce inseamna tinuta bussiness), dar e foarte important sa te simti bine in acele haine. Degeaba e un costum de nush cate sute de RON, daca e prima oara cand il imbraci si te simti stingher in el. De tinut minte ca hainele sunt acolo pentru a te ajute si nu a te inlocui. Asadar, profesional si comfortabil. Ah, da, si nu prea tipator. E bine sa ai o tinuta care sa te individualizeze (probabil acea persoana va vedea destule costume negre cu camasa alba in acea zi), dar sa fie totusi in limitele profesionalismului. Acum, Dumnezeu cu mila, fiecare ce intelege prin asta. Totusi, nu pot sa nu precizez: fara ciorapi albi la pantofi de piele! Ah, ma simt mai bine acum.

Pozitia corpului are si ea o mare importanta. Atentie la pozitiile inchise, gen mainile la piept sau statul prea pe spate, care sunt citite de oamenii de HR si nu dau bine. De asemenea, nici o atitudine prea degajata si familiara nu e buna. Aplicati pentru un job, nu pentru o relatie (cel putin nu acum). Atentie si la ticuri: rosul unghiilor, batutul din picior, tinutul ritmului cu degetele pe birou; denota nervozitate excesiva si sunt percepute ca atare de cel/cea din fata voastra.

Uneori, veti fi pusi sa ii vindeti ceva pe loc acelei persoane: un pix, o cana, un ziar etc. Nu va grabiti, pentru ca e un exercitiu complicat si relevant pentru interviu. In timpul pus la dispozitie, analizati bine respectivul obiect, ganditi-va ce calitati are, dar… nu incepeti direct sa va laudati produsul. Asa cum veti invata la trainingurile de vanzari, mai important este sa stiti nevoile clientului, pe care sa le acoperiti cu produsul, astfel caracteristicile transformandu-se in beneficii pentru client. Asa ca intrebati-l ce obiect similar foloseste in mod curent, daca e multumit de el, ce cauta la un astfel de produs, daca ar cumpara alt produs care sa ii satisfaca mai bine nevoile (nu confundati acest aspect cu faptul ca produsul vostru ar fi MAI BUN, ci doar acopera mai bine nevoile acelui client). Bine, eu incerc sa transmit intr-un singur paragraf notiuni de vanzari care se predau in zile intregi de training, dar sper ca ati inteles conceptul: oricat de bun ar fi produsul vostru (si oricat l-ati lauda), clientul nu il va cumpara bucuros decat daca ii demonstrati ca ii satisface acele nevoi nesatisfacute de alte produse. Ma opresc, ca le iau painea de la gura trainerilor.

La finalul acestui interviu preliminar, nu uita sa multumesti persoanei pentru timpul acordat (lucru de facut si la inceputul interviului), sa intrebi care sunt pasii urmatori in ideea in care esti selectat sa mergi mai departe si sa iei datele ei/lui de contact. Iti vor fi de folos cand vei trimite un email de multumire pentru faptul ca si-a consumat timpul cu tine. Stiu, e si in avantajul lui sa caute oameni, dar e bine sa duci acest exercitiu de socializare pana la capat. In plus, e un alt element de individualizare.

Astfel, la finalul acestui interviu trebuie sa iti fie foarte clar care este etapa urmatoare, in cazul in care esti selectat sa mergi mai departe.

Lucruri ce trebuie evitate la acest interviu: sa nu intrebi de bani (asta daca nu ti se cere sa precizezi ce salariu crezi ca este potrivit pentru jobul respectiv; si aici e o capcana, pentru ca daca nu stii exact ce vei avea de facut, nu poti aprecia corect), sa nu vorbesti de rau alte companii de profil (chiar daca aparent nu conteaza si chiar ar putea fi ceva pozitiv), sa nu spui minciuni verificabile. Cred ca ar mai fi, dar nu imi vin in minte acum.

***

Ma opresc aici, ca devine prea lung; voi continua.

4 Răspunsuri to “Jobul, Multinationala / Candidatul, Romaniiiiaaaa! (1)”

  1. Jobul, Multinationala / Candidatul, Romaniiiiaaaa! (2) « Land of mano Says:

    […] Multinationala / Candidatul, Romaniiiiaaaa! (2) Recapitulare din primul post: ramasesem la momentul de dupa primul interviu, cel cu fie HR, fie un manager de […]

  2. eduard Says:

    excelent articol….

  3. andreea Says:

    foarte interesant articol. mai zi-ne si noua,astora mai nestiutori……

  4. licitatii Says:

    total de acord cu tine…


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s