Jobul, Multinationala / Candidatul, Romaniiiiaaaa! (2)

Recapitulare din primul post: ramasesem la momentul de dupa primul interviu, cel cu fie HR, fie un manager de zona.

OK, ai reusit sa o impresionezi pe persoana respectiva, astfel ca la cateva zile (mai multe sau mai putine, depinzand de cate persoane trebuie sa ia decizia) esti sunat si ti se spune ca ai fost selectat pentru etapa urmatoare. 99% aceasta se va desfasura la Bucuresti, la sediul central al companiei. Ti se vor comunica data, ora si persoanele de contact. Evident, esti intrebat daca esti disponibil la acea ora. Sper ca s-a retinut faptul ca tot procesul este un examen, nu doar interviurile in sine, ci intregul contact cu reprezentanti ai companiei este evaluat. Astfel, daca la primul interviu ai declarat ca acum nu lucrezi, evident ca vei raspunde ca esti disponibil la acea data si ora, dar fara disperare. De asemenea, daca esti angajat si compania stie asta, un raspuns bun este ca vei incerca sa obtii liber de la actualul serviciu si ii vei contacta. Se intelege acest lucru si ti se vor da date de contact. Apoi, fii sigur ca intelegi foarte bine cine plateste pentru cazare, transport si mese. Companiile vor plati pentru transport (pastrati biletul de tren sau bonurile de benzina; cititi mai jos cum se face decontarea propriu-zisa). Inca nu am auzit sa plateasca si pentru cazarea si masa candidatilor, dar trebuie sa intrebati. Astfel, dati dovada de atentie la detalii si, cine stie, poate pica ceva.

Inutil de spus ca trebuie sa fiti la timp la intalnire, ba chiar mai devreme. Bucurestiul e imens, intortocheat si strazile isi schimba des numele, astfel ca nu toti taximetristii stiu exact unde sa va duca. Si sistemul de transport in comun merita studiat, macar ca alternativa. In functie de timp, buget sau prieteni in capitala, e bine sa faceti un drum de recunoastere cu o zi inainte. Ah, pentru cei chiar din Capitala ar trebui sa fie mai usor, mai ales ca ei au avut interviul initial tot la sediul central. Dar cum nu sunt fan Bucuresti, ma voi referi la situatia provincialilor. Oricum, procentual, sunt mai multi RM in afara Bucurestiului.

Asadar, ar trebui sa fiti la sediu cu 15-20 de minute inainte de ora stabilita. Ca vestimentatie, tot stilul bussiness. Din nou, fiti siguri ca hainele va vin bine, chiar daca nu sunt ultimul racnet in materie de costum. Culori neutre pentru costum (negru, gri, bleumarin), o camasa rezonabila (albul nu e tot timpul singura solutie) si o cravata eleganta, care sa va individualizeze, sunt o solutie. Din nou, daca pantofii sunt negri, sosetele trebuie sa fie la fel. Nu sunteti Michael Jackson, asa ca fara sosete albe!!! Pentru doamne… mi-e destul de greu sa ma pronunt. Un echilibru intre prea serios si prea flashy trebuie mentinut. Negrul e prea ubicuitar, asa ca un pic de culoare (nu prea multa) va poate individualiza, putand fi un atu. Din nou, haine comode, care sa va vina bine si sa arate natural, nu fortat.

De obicei, exista o receptie. Prezentati-va persoanei de acolo, spuneti pentru ce ati venit si care este persoana de contact. Acum, in functie de politica firmei, persoanele pe care le veti vedea pot sa difere ca functii. De asemenea, e bine sa va asteptati sa mai fie si alti candidati acolo, cam la aceleasi ore, pentru aceeasi pozitie sau alte pozitii disponibile in companie. Nu sunteti acolo pentru a va face prieteni printre ceilalti candidati, ci pentru a obtine o slujba.

E posibil sa aveti inca o intalnire cu cineva de la HR. Foarte sigur este ca veti avea intalnire cu potentialul sef direct, daca acesta nu este deja managerul de zona cu care v-ati vazut la primul interviu. De asemenea, poate dori sa va vada managerul de produs. Poate e momentul pentru o clarificare. Intr-o companie serioasa, veti avea cam 2 sefi directi: managerul de zona (ASM-Area Sales Manager), care e interesat in primul rand de cat „vindeti”, si managerul de produs (PM-Product Manager), care e interesat de partea de marketing, reactiile medicilor la produs etc. De obicei, ASM-ul are mai multi RM in responsabilitate si va sti mai putin despre produs decat PM, dar va sti (teoretic) mai multe despre aspectele operationale (cine sunt medicii, farmacistii, care e experienta anterioara in relatia cu ei, etc).

La acest interviu cu ASM-ul si/sau PM-ul, e foarte important, daca ati aflat din timp despre ce produs e vorba, sa stiti cat mai multe detalii despre acel produs; daca stiti si date despre competitie, share-uri de piata si altele asemenea, deja e perfect. Acesta cred ca este momentul cheie al intregului proces, pentru ca acestia sunt oamenii cu care veti lucra constant si care trebuie sa doreasca sa lucreze cu voi. Asadar, maxim de concentrare!

Veti fi intrebat din nou de ce vreti sa lucrati la respectiva companie. Raspunsul dat la primul interviu ar trebui sa fie cel putin inclus in cel de data aceasta. In general, raspunsurile ar trebui sa fie potrivite ca lungime, la obiect si fara divagari inutile. E important daca stiti cine sunt KOLs (Key Opinion Leaders), de obicei sefii de clinica sau de sectie, in special din centrul universitar principal din zona. Contacte anterioare cu acestia constituie un avantaj pentru voi, care trebuie speculat inteligent. Fie v-a fost client, fie profesor, e bine sa mentionati asta.

Veti fi intrebati cum manageriati stressul, insuccesul, cum va mentineti motivatia atunci cand lucrurile nu merg asa cum ar trebui, ce fel de experienta manageriala aveti (daca ati mentionat asa ceva in CV, trebuie sa stiti exact ce ati pus acolo). Ii intereseaza daca aveti colegi in alte companii sau chiar acea companie, ce stiti efectiv despre pozitia de RM, ce implica ea.

Ganditi-va ca va trebui sa vindeti ceva ca RM, fie direct, fie sa induceti vanzarea. Ori si acest interviu este tot o vanzare: va „vindeti” pe voi. Spuneam in primul post ca o caracteristica a unui produs devine relevanta pentru client doar daca se poate transforma in beneficiu pentru acesta. Astfel, incercati sa si raspundeti la intrebari in acest mod. Desi poate parea deplasat, faptul ca ati fost reprezentant Avon sau Oriflame demonstreaza ca ati lucrat intr-o companie, ati fost in stare sa va faceti un buget, sa trimiteti rapoarte, sa aveti relatii bune si de durata cu clientii, sa creati si sa mentineti o retea de astfel de clienti. In acelasi timp, sa mentionati ca ati fost rep la Oriflame sau Avon doar pentru a avea produse gratis nu e un argument pe care sa vreti sa il exprimati cu voce tare.

In cele mai multe cazuri, acesta este momentul deciziei pentru companie. Probabil ca ASM-ul si PM-ul vor mai discuta si cu alti candidati si, la finalul acestor interviuri, vor decide pe cine vor.

In decursul aceleiasi zile, este posibil sa primiti si un test de limba straina (engleza, cam 100%), care poate fi un test grila sau completarea unui formular mai detaliat despre voi, in engleza. Tratati si acest pas cu mare seriozitate. Degeaba ati trecut in CV ca stiti engleza „la perfectie” (da, am vazut CV-uri in care scria chiar asa), daca nu sunteti in stare sa scrieti un paragraf intr-o engleza cat de cat corecta. Eu m-am distrat si le-am scris pe test, la un interviu, ca nu exista nici o varianta corecta printre cele oferite de ei. Culmea e ca m-au angajat, deci era o capcana acolo.

Daca ASM-ul si PM-ul va vor, atunci e probabil sa mergeti la un scurt interviu, „de verificare”, cu BUM (Bussiness Unit Manager), cel/cea care coordoneaza o intreaga divizie a companiei (Boli Metabolice, Oncologie-Virologie, Open Care etc). Este si aici important sa va mentineti atitudinea profesionista si sa intelegeti ca si aici exista intrebari test. Veti fi intrebati cum stati cu dragostea, in diferite forme. De ce? Pentru ca un RM circula foarte mult, pleaca devreme si se intoarce tarziu acasa, iar multe jumatati accepta cu greu aceasta situatie, chiar daca statusul financiar al relatiei are de castigat foarte mult. E momentul sa asigurati persoana care va intreaba asa ceva ca sunteti constient de responsabilitatile pozitiei si sunteti gata sa le faceti fata. Un lucru extrem de util este sa puneti intrebari, in acest moment. Poate nu neaparat despre bani, ci despre celelalte elemente ale jobului (daca nu le-ati aflat deja de la ASM si PM): cate judete, cate produse, cate zile pe saptamana in judetul principal (de obicei, centrul universitar). Nu intrati in prea multe detalii, dar e bine ca BUM-ul sa va vada curios si interesat. Tineti minte ca in acest moment jobul este al vostru sa il pierdeti!

La fel, in functie de politica firmei, veti avea o intalnire cu managerul general (sau Country Manager). Aceasta intalnire va semnaleaza ca jobul este intr-adevar al dumneavoastra, pentru ca niciodata seful cel mare nu va fi „utilizat” (a se citi risipit) pentru procesul efectiv de selectie. In acest moment, e bine sa intrebati, daca nu vi se spune direct, care este cuantumul salariului, al diurnelor, primelor etc, posibilitatilor de avansare, de pregatire profesionala. In fond, e omul care va semna contractul de munca. Din nou, e momentul sa demonstrati cat stiti despre companie, dar fara a fi agresivi. Omul e ditai seful si evident ca e mandru de propria-i firma. Asa ca daca stiti date de piata, in special cele care ii sunt dragi (lideri de piata pe o anumita boala sau grupa de boli, medicamente unice pe piata etc), e bine sa le pomeniti, ca motive pentru care doriti sa lucrati in acea companie.

Un manager bun va fi citit inainte rapid CV-ul vostru, asa ca fiti pregatit sa raspundeti la orice intrebare privind ce apare in CV. Eu am avut experienta placuta ca managerul sa aiba rude in orasul meu natal, pe care il viziteaza des, asadar am avut un common ground de la care sa pornesc discutia. Din nou, in acest moment, jobul este al vostru sa il pierdeti.

La finalul acestui proces, intrebati care este urmatorul pas, mai precis, cam cand ar trebui sa aflati rezultatul. De asemenea, nu uitati de decontarea drumului. De obicei, se va deconta pe loc „dusul”, intorsul ramanand sa il decontati fie prin posta (daca nu sunteti angajati), fie la revenirea la firma pentru trainingul initial pe produs.

Ziua poate fi lunga, asa ca profitati atunci cand vi se ofera un suc sau o cafea. Nu sunteti „penalizati” daca beti 10 cafele. Cu fumatul… nu stiu ce sa zic. Recomand sa nu fumati in timpul interviurilor propriu-zise, iar daca vi se ofera tigari de catre intervievatori, ar fi indicat sa le refuzati. De asemenea, atentie daca mancati intre interviuri sa nu ramaneti cu ceva intre dinti. Apelati la oglinda si toalete de cate ori puteti: nimic nu e mai enervant decat sa aveti o nevoie stringenta chiar in timpul interviului-cheie cu ASM-ul. De asemenea, fiti binevoitori si respectuosi cu absolut toata lumea cu care aveti contact in companie, incepand de la menajere. Daca le veti zambi si multumi pentru ceai sau cafea, a doua ceasca va veni la timp. In plus, retineti ca orice lucru pe care il faceti este urmarit si analizat.

Apoi, incercati sa va dozati energiile. Vor fi multe momente moarte, de asteptare. Incercati sa va relaxati, cititi cateva din multele brosuri despre companie aflate in zonele de receptie. E posibil sa aflati informatii foarte utile despre activitatile companiei, despre noi produse sau colaborari cu ONG-uri, despre premii obtinute etc, lucruri ce pot fi utilizate in interviuri.

La fel, e important sa degajati o atitudine tonica, pozitiva, siguranta de sine (dar nu trufie) si determinare (nu incapatanare).

OK, cred ca am acoperit cam tot. Daca am scapat ceva, intrebati.

Am vazut ca lumea ajunge la aceste posturi cautand „greseli de trecut in CV”, „CV corect”, „farma”. Deci se confirma ce spuneam in primul post privind dificultatea realizarii unui CV bun si eficace.

16 Răspunsuri to “Jobul, Multinationala / Candidatul, Romaniiiiaaaa! (2)”

  1. mamadoina Says:

    Cred ca o sa-mi permit sa printez „articolul” acesta pentru ca imi este foarte util in activitatile cu elevii la Educatie antreprenoriala. Am acolo un capitol privind toate aspectele care tin de interviul de angajare. Crezi ca e posibil sa apara vreo problema de copyright?

  2. manoland Says:

    Evident ca trebuie platite drepturile de copyright. Stand in US aceste cateva luni, am fost bombardat cu stiri despre Jihad, islamistii care se arunca in aer in speranta celor 72 de virgine din Rai, asa ca cer si eu acelasi lucru.

    Ah, vorbeai de eleve de liceu… Slaba sansa sa gasesti 72 de virgine, chiar intr-un liceu mare, asa ca nu mai cer nimic.

    Sa printezi si primul post despre interviu.

    Ah, si sa pomenesti neaparat blogul, sa mai capat si eu ceva trafic.

  3. elenusa Says:

    Foarte tare postul tau. Ma pregatesc pentru interviuri la ceva companii farma si mi-a fost de un real ajutor (deocamdata, o sa-ti mai dau un feedback si dupa interviuri:D). Am ceva teama ce aceasta noua indeletnicire(rep med) asa ca postul tau m-a mai linistit putin. La mai multe😉

    PS: si da am printat si eu ambele posturi🙂

  4. manoland Says:

    elenusa, multa bafta la interviuri! sper sa obtii un job bun! informatii despre ce inseamna industria, cel putin pe partea de oncologie, gasesti si in postul asta https://manoland.wordpress.com/2007/11/03/v-am-pus-eu-sa-aveti-cancer/

    asta ca sa stii in ce intri, daca esti novice.

    succes!

  5. kawakawa Says:

    Woa… trebuie sa-ti multumesc de pe acum, caci sora mea, peste doi ani, chiar va avea nevoie de aceste doua posturi!

    In alta ordine de idei, ce bine mi-ar fi prins sa gasesc in blogosfera un articol asemanator despre angajarile in domeniul IT…😀

  6. manoland Says:

    Cu multa placere, kawaX2! Inteleg ca nu o bate gandul sa practice medicina? Nu o condamn deloc!

    Hmm, nu stiu ce sa iti spun de IT. Stiu ca Adrian Spinei, pe blogul sau de pe hotnews, mai avea referiri la interviurile pentru posturile IT. Dar, intr-adevar, n-am intalnit eu personal ceva asemanator; nici nu citesc multe bloguri de IT-isti.

    Probabil ca trebuie sa mai sapi.

  7. kawakawa Says:

    Nu e la medicina, ci la farmacie… viseaza sa ajunga soarece de laborator… ăăă, farmacist de laborator [nu de tejghea].

  8. manoland Says:

    Nu stiu cum e pentru farmacisti cu joburile de specialitate in farmacie. Din ce stiu, insa, se prepara din ce in ce mai putine preparate, marea majoritate venind gata facute.

    Daca vrea cercetare, e altceva.

  9. elenusa Says:

    multumesc mult pentru sfaturi, sunt novice si am inceput deja focurile interviurilor🙂 sper s agasesc o firma buna unde s ama pot dezvolta. succes maxim si tie in noul mediu

  10. manoland Says:

    cu placere! mult succes! partea cu dezvoltarea o poti obtine doar la o firma mare, care nu a fost la inceput romaneasca si apoi privatizata. deja in filialele romanesti ale firmelor straine se strica treburile importate de la firma mama, pentru ca sunt aplicate de romani.

    asadar, atentie!

  11. elenusa Says:

    😀 Deocamdata nu am posibilitatea de a pleca din tara asa ca va trebui sa incerc aici. am dat interviu pt una din comp mari si am trecut la pasul 2 cu ei iar cu o alta firma tot mare sunt la nicel de interviu cu HR. Blogul tau a facut parte cu succes din pregatirea mea pre-interviuri. merci

  12. manoland Says:

    Multa bafta iti urez si multumesc de urari.

    Acum, ca ai scris asta, mi-am adus aminte ca nu am tratat o parte importanta: ce faci daca ai o oferta finala de la o firma si astepti inca un raspuns de la alta, care te interesa cel putin la fel de tare: din ce stiu si ce am mai aflat, poti scrie celei de-a doua firme (cea de la care astepti) si sa le spui ca ai primit o oferta finala din partea altei firme si ca ai dori sa stii cu aproximatie cand ar urma si ei sa ia decizia finala; nu doresti sa presezi, dar nici nu vrei sa ii incurci pe cei de la firma cealalta. Daca firma care inca nu s-a decis e una serioasa, nu va interpreta gresit gestul tau si probabil vei primi un raspuns mai rapid. Daca se ofuscheaza, atunci e mai bine ca nu i-ai ales!

    Nu stiu daca o sa ajungi in situatia asta, dar e bine de stiut.

  13. elenusa Says:

    Multumesc mult. Nu am experienta interviurilor profesioniste si ma ajuta foarte mult sfaturile tale. Am mai citit undeva de scrisoarea de multumire post-interviu. Se poate sa fi fost doar un articol copiat din ceva site american sau se practica si la noi? Ii multumeai persoanei respective pt oportunitatea si timpul acordat. Deocamdata cei de la interviu nu mi-au dat cartile lor de vizita (asa cum am citit ca ar fi trebuit sa o faca) deci nu am cui sa trimit nici o scrisoare de multumire. Mda am 2 firme preferate mari si la ambele am interviuri luni (nu cele finale) asa ca e un weekend de foc.🙂 a propos de temperaturi care la noi sunt sub zero , nu ca la alti…..

  14. manoland Says:

    Nu stiu ce ai mai citit. Eu tot ce am pus in cele 2 posturi sunt din experienta anterioara si din ce mi-au spus si mie alti fosti candidati.

    Ciudat ca nu ti-au dat carti de vizita. Dar cum te-au selectat pentru interviu, cum si unde ai trimis CV-ul? La o adresa de email sau printr-un site gen ejobs? Daca ai trimis prin email, poti trimite acel mesaj la aceeasi adresa; mailul o sa ajunga la cine trebuie.

    Sper sa ai timp sa ajungi la ambele interviuri, adica sa nu se lungeasca primul si sa nu poti ajunge la al doilea. Daca se intampla asa, sa nu uiti sa suni la a doua companie sa anunti ca intarzii. Asa e protocolar!

  15. elenusa Says:

    Se ingroasa gluma. Crezic a as putea primi o adresa de mail unde sa iti scriu mai la obiect? Sau un id de mess sa te stresez cu niste offline-uri?🙂

    In general cei de la HR mi-au dat carti de vizita, restul nu. Interviurile nu sunt finale, sunt la firme mari si deocamdata m-au lasat sa astept magicul telefon care sa-mi spuna ca trec la nivelul urmator😦

  16. manoland Says:

    Ti-am trimis un email la adresa pe care ai completat-o cand ai comentat.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s